Как да се подготвим за състезание по ендуро

15.10.2019

С наближаването на DRAG Lokorsko Enduro Cup 2019 е добре да си поговорим малко за този тип каране. Ендурото не само е една от най-популярните МТБ дисциплини в момента, но според мнозина тя е и най-трудната, защото изисква както издръжливост при изкачванията, от които в рамките на деня се натрупва значителна денивелация, така също сила и техника при спусканията, в които се кара в състезателен режим. Всичко е от значение в състезателния ден – подготовката, велосипеда и екипировката, защото ендурото е може би най-комплексния тип състезание и компромисите наистина се усещат. Разбира се, това означава, че темата на тази статия е много обширна и няма как да я разгледаме в пълнота, но не пречи да започнем с някои от най-важните неща.

Подготовка

Ендурото изисква отлична физическа подготовка и ако искате да сте на топ ниво, трудно можем да ви бъдем полезни с няколко реда, защото най-добрите състезатели следват внимателно подбран тренировъчен режим, включващ не само много каране, но и упражнения в зала, тренировки на шосе или на тренажор и какво ли още не. И макар че за момента повечето участници в България са любители,  има няколко неща, които могат да допринесат за по-добро представяне и по-малко умора:

  1. Редовно каране. Ако следвате и някакъв тренировъчен режим, дори да е по-простичък и универсален, това може значително да подобри силата и издръжливостта ви. Дори да не ви се занимава с пулсомер и интервали обаче, добре е като минимум да тренирате по-дълги спускания по технични пътеки, с добро темпо и без почивки, защото това ще ви доближи в някаква степен до обичайното и решаващо каране в ендуро състезанията.
  2. Добра обща физическа подготовка. Дали ще правите упражнения вкъщи, или ще заложите на кондиционни или други подобни тренировки в зала (по-дисциплиниращо е по принцип), важно е да развиете добре цялото си тяло, и то не само като сила и издръжливост, но и като гъвкавост, баланс и т.н.
  3. Физическата подготовка би била безсмислена, ако губите излишно време на техничните участъци, така че за ендурото трябва да развиете добре и уменията си в спускането по трудни и разнообразни пътеки. Нали именно по тях часовникът отчита времената за класирането!
  4. Хранене и хидратиране. Колкото по-добри резултати преследвате, толкова повече внимание трябва да отделяте на тази част. И по този въпрос има цяла наука, която няма как просто да обобщим набързо. Тези, които тренират целенасочено, би трябвало да намерят и прилагат успоредно с това  подходящ режим на хранене, включително и по време на самото състезание, консултиран с треньор или диетолог.  Ако не вземате нещата толкова насериозно, трябва като минимум да се погрижите за добро хидратиране (достатъчно течности, за предпочитане изотонични напитки) и да си набавите компактна и лека, но калорична и лесно усвоима храна – някои предпочитат готови енергийни барчета и гелове, други държат сами да си приготвят курабийки, десерти и барчета по домашни рецепти.  Във всички случаи е добра идея да имате в себе си магнезий, и то лесно и бързо усвоим, с който да противодействате на евентуални крампи в мускулите.

Велосипед

Ендуро велосипедът трябва да е здрав, лек, с добра геометрия и с добре подбрани компоненти. Ходът на качването по принцип е голям – най-често 150-170 мм, макар че при 29-цолови колела 140-150 мм също са печеливша формула. Типичен пример за такъв байк е NS Snabb Plus 1, който може да понесе солидни дози от всякакви натоварвания при спускане, а в същото време тежи 14.2 кг (без педалите). Старателно подготвяният нов модел Ronin на DRAG също залага на 29-цоловите колела и  вече се е качвал многократно на подиумите в Българските ендуро серии. Освен отлична геометрия, ефективно окачване и изключителна универсалност, той предлага и по-достъпна цена в сравенение с повечето чуждестранни аналози.

Разбира се, освен байка, важни са и компонентите по него. А дори всичко с тях да е наред в заводската окомплектовка, има такива, които често трябва да подменяте или които са въпрос на лични предпочитания. Гумите са типичен пример – ако разполагате с няколко различни модела и не ви мързи да ги сменяте, можете да подготвяте велосипеда си за всяко отделно състезание и за очакваните условия по трасетата. Все пак нека бъдем реалисти – повечето участници в България разполагат с един, максимум два чифта гуми, и като цяло разчитат на универсална комбинация, която да се справя добре във всякакви условия. Schwalbe Magic Mary e сред най-предпочитаните агресивни гуми, особено във версията Super Gravity с подсилен каркас и с мека каучукова смес Addix Soft. Ако търсите повече износоустойчивост и по-ниско тегло (например за задното колело), можете да заложите и на новия Hans Damph с Addix Speedgrip. Същата шарка е налична и в подсилен вариант с Addix Soft.

Педалите също са въпрос на личен избор – едни признават само автоматите, други държат на платформите. Не е случайно, че специализираният ендуро модел Mallet E на Crank Brothers комбинира тези качества – ефективен и лесно очистващ се механизъм за закопчаване, платформа с голям размер и шипове, ниско тегло и качествени лагери. А също и страхотен дизайн!

Екипировка

И тази тема е безкрайна, но ще се придържаме към най-важното с няколко конкретни примера.

Каската без съмнение е сред най-важните защитни аксесоари. Тъй като в ендурото съревнованието се случва надолу, много участници залагат директно на каски с подбрадник (full face). В тази насока един от най-популярните и използвани продукти е моделът Bell Super 3R MIPS, който не само предлага по-добра вентилация, в сравнение с DH шлемовете, но има и свалящ се подбрадник, с което можете да олекотите каската за изкачванията и да „отворите“ лицето си. Има и хора, които смятат full face шлемовете за твърде тежки, спарващи и неудобни – за такива клиенти е предназначен новият модел Trigger AM на iXS.

Наколенки? Задължително, но трябва да са компактни, леки и удобни при педалиране. И да пазят добре, разбира се. Сред лидерите на този пазар са производители като iXS с модела Flow Evo+, които използват вискоеластична защитна пяна XMatter, и Endura с олекотените и универсални Singletrack Lite.

По отношение на раницата мнозина залагат на модели с протектор за гръбначния стълб, но те обикновено са по-големи и по-тежки. Други носят минималистични ранички, побиращи единствено резервоар за вода, резервна гума или комплект лепенки и мултиинструмент от типа на Crank Brothers M17, който е изключително функционален и може да ви спаси в много ситуации. Трети предпочитат раница като Vaude Uphill 16 LW, която е изключително лека, но в същото време и с достатъчен обем, за да сложите в нея тънко яке, термобельо, достатъчно инструменти и храна, за да сте подготвени за всякакви ситуации.

Към всичко, изборено дотук, не забравяйте да добавите силна психика, добро настроение и готовност да помогнете на другите, защото тези неща са неизменна част от „духа на ендурото“ и допринасят за добрата атмосфера, с която са известни тези състезания. Три, две, едно... старт!  

Назад към всички новини