Как да изберем правилната каска за колоездене?

20.06.2019

Няколко общи думи за каските

Макар че законът не задължава велосипедистите да се движат с каски по пътищата или извън тях, всеки разумен колоездач предпочита да опази черепната си кутия и нейното съдържание в случай на падане или друг подобен инцидент.

Функцията на велосипедната каска е очевидна – да предпазва главата от наранявания и най-вече мозъка от сътресения. Наред с това тя трябва да е удобна (във всеки смисъл), лека и, в зависимост от предназначението, да отговаря и на някои допълнителни изисквания. Всичко това предопределя нейната конструкция. Казано най-общо, всички съвременни каски имат „корпус“, изграден от пенест материал, наречен EPS, приличащ на твърд стиропор. В него са „изрязани“ повече или по-малко отвори за проветрение, а отвън той е покрит с твърда „черупка“ от лек и здрав материал (полимер и/или композит).  EPS пяната има основна защитна роля – при удар този материал абсорбира енергията, като в резултат много често се чупи. Правилно разбрахте – колоездачната каска е направена така, че при сериозен удар да се увреди тя, а не главата.

Преди да стигнем до въпросите при избор на каска, добре е да знаем най-общо какви видове има на пазара.

Шасейни каски

Характерно за тях е, че аеродинамиката има съществено значение. Това обуславя формата им, която е по-обтекаема и в някои случаи леко издължена назад. Ниското тегло и добрата вентилация също са много важни качества. Пример за шосейна каска от висок клас е Giro Aether MIPS.

Разновидност на шосейните модели, която набира популярност в последните години, са т.нар.Aero Road каски, каквато е Giro Vanquish MIPS. Те произхождат от специализираните каски за Time Trial (бягане по часовник), при които аеродинамиката е от толкова съществено значение, че са премахнати изцяло отворите за проветрение и е наблегнато на максималната обтекаемост. Aero Road каските се явяват нещо средно – и при тях формата цели да постигне максимално добра аеродинамика, но все пак е помислено и за вентилацията чрез внимателно проектирани отвори.

МТБ каски

При планинското колоездене разнообразието от каски сякаш е най-голямо, но бихме могли да ги сведем основно до два вида:

Отворените МТБ каски (половинки), каквато е iXS Trail RS Evo, покриват само горната част на главата и затова са по-леки и по-добре вентилирани.  Формата, дебелината, покритието и детайлите зависят от предназначението и ценовия клас на продукта. В тази група има както много скъпи модели с всевъзможни екстри, така и по-обикновени, любителски каски с достъпна цена – например DRAG Race Contour.

Каските с подбрадник (шлемове, full face) покриват цялата глава, включително лицето. Доскоро те бяха основно за спускане, фрийрайд и други видове каране с повишен риск, но в последните години има все повече олекотени и/или разглобяеми модели, които намират приложение в дисциплината ендуро и в ежедневното каране. Един от най-популярните такива продукти е Bell Super 3R MIPS.

BMX каски

Модели като Bell Local или детския Bell Span се използват не само от ВМХ карачи, но и от DJ-колоездачи, скейтъри и други спортуващи в града хора. Характерно за тях е, че имат доста дебела и здрава черупка и по-малко отвори за вентилация, по-тежки са, но са по-устойчиви при слаби удари, като осигуряват и по-добра защита при сериозни инциденти. Простата им конструкция ги прави по-достъпни като цена в повечето случаи.

Детски каски

Предпазните средства за малчуганите са не по-малко важни, отколкото за възрастните. При повечето детски каски не се набляга чак толкова на екстрите, а се гони проста конструкция и достъпна цена, както и атрактивен за малките колоездачи дизайн. Когато каската е за по-големи деца, тя наподобява дизайна на тези за възрастни, докато при тези за по-малка възраст преобладават детските мотиви.

Как да изберем велосипедна каска?

На първо място трябва да прецените от какво ниво на защита се нуждаете. Разбира се, каските отговарят на определени стандарти (европейските са EN 1078:1997 и EN 1080:1997), но това не винаги означава еднакво ниво на защита. Възможно е например и отворена ХС каска, и DH каска с подбрадник да покриват един и същи стандарт, но е очевидно, че full face моделът ще осигури по-пълна защита. Затова е важно да прецените добре как и къде карате, какъв е обичайният риск за вас и да изберете подходящ вид каска. Няма как да карате шосеен велосипед с каска за спускане например...

Другото много важно нещо е да изберете каската си чрез проба на живо. Освен че размерът има съществено значение за адекватна защита при падане, той понякога се и различава леко при различните производители. А на всичкото отгоре корпусите на различните модели каски не са оформени еднакво – някои може да са за по-кръгли глави, други ще паснат по-добре на издължени. Затова елате в някой от нашите магазини, сложете каската на главата си, регулирайте я... Не забравяйте да я пробвате и с очилата, които ползвате при каране – понякога се получават несъвместимости в тази насока.

Обърнете внимание на системата за регулиране, дали има необхоимия за вас диапазон, дали е удобна за ползване (например с една ръка, по време на движение). В някои случаи каската може да не ви е съвсем удобна при стандартната настройка, но да позволява регулиране, чрез което да пасне по-добре на главата ви.

Вентилацията трудно се преценява без реално каране, но най-общо можете да добиете представа чрез оглед и сравнение кои каски предполагат по-добро проветрение и кои са по-затворени. Теглото за повечето хора не е решаващ фактор, но ако искате максимално лека каска, съобразете и него.

Помислете какви други детайли и елементи са важни за вас – има ли козирка, има ли мрежа против насекоми, какъв тип е закопчаването, какъв тип и от какъв материал са омекотяващите подложки,налице ли е система срещу усукващи натоварвания (например MIPS), има ли приставка за закрепване на камера и т.н.

Кога е време за нова каска?

Вече изяснихме, че при сериозен удар каската вече е компрометирана, дори външно да не се виждат пукнатини. В повечето случаи обаче такива инциденти водят директно до счупване на корпуса поне на едно място – не забравяйте, това е нейната функция! Затова след подобна случка е най-добре да си купите нова каска, за да сте сигурни, че ще ви опази и следващия път.

Материлът, от който е изработен корпусът на каската, обикновено запазва качествата си за период от 3 до 5 години. Чудесно е, ако не сте имали инциденти през това време, но дори да си обичате старата каска, по-разумно е да я смените, ако е натрупала подобен стаж.

Назад към всички новини